Foto's: Saskia Simonis, Peter Janssen, Antoinette Stals
Na een maandenlange voorbereiding kwam de kasteelfair wel heel dichtbij en werd het allemaal heel echt toen op vrijdag 10 oktober om vier uur 's middags de trailer met de kramen het parkeerterrein van "De Schutse" op kwam rijden. Met vereende krachten werden de verschillende onderdelen uitgeladen en de kramen in de historische tuin, volgens een plattegrond, opgezet. De bioboxen waren 's middags al geplaatst. Dat er van te voren al enorm veel werk was verricht door verschillende vrijwilligers om de fair te organiseren mocht duidelijk zijn. Op vrijdag was alles zo goed als geregeld: kraamhouders uitgenodigd, tijden van aankomst kraamhouders en plaats in de tuin (plattegrond) doorgegeven, vergunningen aangevraagd, alle vrijwilligers waren ingedeeld voor specifieke taken (suppoosten, poffertjes bakken, worsten verkopen, kaartverkoop, winkel, broodjes voor vrijwilligers maken, koffie rondbrengen, enz.), verkeersregelaars ingedeeld, boodschappen gedaan, PR geregeld, sponsoren gezocht voor de loterij, buren uitgenodigd, wegwijzers gemaakt en nog veel meer.
Op zaterdagochtend 11 oktober arriveerden om 7.30 uur de eerste kraamhouders al om hun kramen in te richten, bijgestaan door vrijwilligers die de weg wezen en hielpen bij het uitladen van auto's en karretjes met koopwaar. De firma Aalbers had een parkeerplaats ter beschikking gesteld, speciaal voor de kraamhouders. De sfeer was al meteen goed! Het zonnetje scheen en het beloofde een prachtige dag te worden.
Al voor tienen stonden er bezoekers voor het blauwe toegangshek te wachten om in de historische kasteeltuin de fair te bezoeken. Het zag er ook allemaal prachtig uit: bij de ingang stonden prachtige boeketten met herfstbloemen en als je het pad opliep kwam je als eerste bij een grote kraam met kalebassen en kratten met frisse appels en peren. De kramen stonden onder de kastanje- en notenbomen en in deze ambiance kwam de fair heel goed tot zijn recht. Om 10.45 uur arriveerde RTV Noord Holland om een live uitzending van de fair te maken! Directeur Huib Tijssens van Kasteel-Museum Sypesteyn legde eerst uit waarom de fair was georganiseerd en wat de achtergrond van het kasteel was. Daarna werden er verschillende kraamhouders geïnterviewd.
Er kwamen steeds meer mensen. Er was dan ook heel veel te zien en te kopen. Er waren prachtige boeken over tuinieren, buitenleven e.d. e koop, antiek, heerlijke truffels en chocolades, jammen, tafelkleden, theemutsen, koeien-, schapen en andere vachten en geweien, levensdozen, curiosa, kerstbeelden en stallen, kazen, vlees van limousinrunderen, prachtige hoeden, handgemaakte artikelen, honingproducten, brocante, handgemaakte kaarsen, planten, tekeningen, beelden, een demonstratie mandenvlechten en uiteraard verkoop van verschillende gevlochten voorwerpen, cashmir sjaals, australische hoeden, outdoor laarzen, orchideeen, handgedraaid keramiek, sieraden, opalen, mineralen, edelstenen, herfst/kerststukjes, notieblokjes, keukenschorten, Indiase accesoires, sjaals, kleding, overheerlijke ijsjes en van een jonge designer schoenen. Ook werden er artikelen uit onze eigen kasteelwinkel verkocht en werden er druk poffertjes gebakken en broodjes worst verkocht. Op het terras van het kasteel konden mensen heerlijk genieten van een drankje en iets lekkers eten. De appeltaarten, gemaakt door vrijwilligers, waren gebakken met appels uit eigen boomgaard.
In het kasteel mochten voor het eerst de bezoekers zelf rondlopen, zonder rondleiding. In de verschillende zalen waren suppoosten ingezet en mensen konden hen vragen stellen als ze over een bepaald iets meer wilden weten. Ook het kasteel werd druk bezocht!
In het bos gaven de meiden van Shetlanderij Ineke Sijberden een fantastische demonstratie van wat Ijslanders allemaal kunnen. Er waren kinderactiviteiten met schminken, spelletjes, knutselen, speurtocht. Kinderen vonden het geweldig.
Vrienden van Sypesteyn hadden een kraam om nog meer Vrienden te werven en dat is ook gelukt. De 2500 loten van de loterij waren binnen de kortste keren uitverkocht.
De sfeer bleef goed en tijdens een rondje langs de kramen werden alleen maar positieve reacties gegeven over de fair. Er werd koffie met wat lekkers aan de kraamhouders uitgedeeld door behulpzame scholieren en de vrijwilligers werden voorzien van eten en drinken. Helaas begon het weer 's middags een beetje tegen te werken. Eerst werd gedacht aan een klein buitje, maar helaas...
Ondanks de regen bleven er maar bezoekers komen en mochten we ons verheugen op een meer dan verwacht bezoekerstotaal. Echt geweldig! Mede dankzij alle vrijwilligers die met de voorbereiding, tijdens de fair zelf en na afloop hebben meegeholpen is deze kasteelfair een groot succes geworden. We hebben in ieder geval ons doel om een extra bijdrage aan de kasteelkas te leveren kunnen halen en hopen het volgend jaar weer zo'n geweldige fair te kunnen organiseren.
Hartelijk welkom!
www.sypesteyn.nl
Restaurant op Sypesteyn
De catering van het kasteel is in handen van het echtpaar Annette en Hans Hoogerwerf. Dit gastvrije duo zorgt voor een prettige plek waar gasten graag een hapje of drankje zullen nuttigen. Het terras is geopend tijdens de openingstijden van het museum. Hans en Annette verzorgen tevens de intakes voor bruiloften, feesten en bedrijfsactiviteiten. Ze staan u graag te woord om al uw wensen in vervulling te laten gaan.
restaurant@opsypesteyn.nl (035-6228880)
Ik wil u uitnodigen uw reactie te plaatsen onder de artikelen.
Bedankt en veel leesplezier.
woensdag 29 oktober 2014
Kasteelfair Sypesteyn een succes!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten