Een zeer trotse Rik van Wegen neemt het van Joy over. Hij zou willen vertellen hoe de tentoonstelling tot stand gekomen was, op welke manier en met welk bugdet (andere musea zouden hard lachen of erg angstig worden....), maar gelukkig gaat hij vertellen over de generositeit van de vrijwilligers, de klimaatploeg, de winkeldames, de roostermakers, enz. Over Joy, hoe feestelijk het was om met haar op pad te gaan. Over hoe de bruikleengevers hun best hebben gedaan de kosten zo laag mogelijk te houden.
Kunsthandel de Boer uit Amsterdam stelde vier bruiklenen beschikbaar. Er werden belangeloos foto's gemaakt, transporten en verzekeringen betaald (door kunsthandelaar Johnny van Haeften uit Londen). Hij wist ook een nieuwe eigenaar van een schilderij van De Hondecoeter, gekocht op de Tefaf, over te halen het gekochte werk eerst naar Sypesteyn te laten komen. Particuliere bruikleengevers kwamen zelf hun werken in Loosdrecht afleveren. Er was ineens een hoofd technische dienst en er kwam een fantastische PR. Rik voelde zich net Kabouter Piggelmee. Al deze dingen werden niet gedaan voor Rik maar voor Sypesteyn. "Laten we zo doorgaan!"
Fred Meijer vertelt ons iets over het jachtstilleven. Eerst iets over de geschiedenis. Het afbeelden van jachtbuit was al te zien in de Romeinse fresco's en mozieken. Later ook in Noord-Europa in de 2e helft van de 16e eeuw in Antwerpen. Wild was onderdeel van de voedingsmiddelen. Frans Snijders werkte samen met Rubens. Melchior de Hondecoeter had schilderijen van Snijders en gebruikte die als inspiratiebron. Met de groeiende welvaart werd decoratie belangrijk in woonhuizen. De jacht op groot wild bleef voorbehouden aan de edelen. Een schilderijen met jachttafereel mocht je natuurlijk wel hebben.
Melchior had veel geleerd van Jan Baptist Weenix. Na zijn dood trekt hij rond 1630 naar Den Haag (Hofstad waar veel mensen zelf op jacht gingen). Daar is een flinke markt voor zijn schilderijen. Zijn stijl is hier somber.
Als in Den Haag de markt verzadigd raakt trekt hij naar Amsterdam. Hier is zijn stijl veel helderder, beinvloed door de elegante Franse smaak. Hier maakt Melchior minder jachtstillevens en zijn neef Jan Weenix juist meer. Misschien een akkoordje?
Op de jachtstillevens van Melchior is vooral kleinwild te zien. Ook een geweer, hoorn, weitas, mand, lokfluitjes, valkenkapjes, kogels, pluimages, hazen, konijnen, vinken, enz. Hij schildert minder vaak grote vogels zoals zwanen en eenden.
Joost Boermans (Wethouder Gemeente Wijdemeren) is de volgende spreker. Hij heeft goed en slecht nieuws. Hij heeft zijn speech thuisgelaten. Graag wil hij de vrijwilligers naar voren halen en het bedrijfsleven bedanken. Een fantastisch kasteel zoals Kasteel-Museum Sypesteyn draagt de gemeente natuurlijk een warm hart toe. In het Jaar van de Buitenplaatsen is dit kasteel en de tentoonstelling van groot belang voor de gemeente. Het goede nieuws: DE TENTOONSTELLING IS GEOPEND!
Hartelijk welkom!
www.sypesteyn.nl
Restaurant op Sypesteyn
De catering van het kasteel is in handen van het echtpaar Annette en Hans Hoogerwerf. Dit gastvrije duo zorgt voor een prettige plek waar gasten graag een hapje of drankje zullen nuttigen. Het terras is geopend tijdens de openingstijden van het museum. Hans en Annette verzorgen tevens de intakes voor bruiloften, feesten en bedrijfsactiviteiten. Ze staan u graag te woord om al uw wensen in vervulling te laten gaan.
restaurant@opsypesteyn.nl (035-6228880)
Ik wil u uitnodigen uw reactie te plaatsen onder de artikelen.
Bedankt en veel leesplezier.
maandag 2 juli 2012
Opening tentoonstelling Melchior de Hondecoeter (vervolg)
Labels:
de Hondecoeter,
Sypesteyn,
Sypesteynnieuws,
tentoonstellingen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten