Hartelijk welkom!



Deze blog informeert u over de dingen die achter de schermen van ons kasteel gebeuren en bespreekt items uit onze uitgebreide collectie. Voor informatie over openingstijden en evenementen, tentoonstellingen, huwelijken en kinderpartijtjes verwijs ik u naar onze site:

www.sypesteyn.nl

Restaurant op Sypesteyn
De catering van het kasteel is in handen van het echtpaar Annette en Hans Hoogerwerf. Dit gastvrije duo zorgt voor een prettige plek waar gasten graag een hapje of drankje zullen nuttigen. Het terras is geopend tijdens de openingstijden van het museum. Hans en Annette verzorgen tevens de intakes voor bruiloften, feesten en bedrijfsactiviteiten. Ze staan u graag te woord om al uw wensen in vervulling te laten gaan.


Ik wil u uitnodigen uw reactie te plaatsen onder de artikelen.

Bedankt en veel leesplezier.

donderdag 5 september 2013

Taxatieperikelen

Foto's: Hannie Humme
Tekst : Cees van den Heuvel





Op zaterdag 31 augustus vindt de taxatiedag van veilinghuis Bonhams plaats op kasteel-Museum Sypesteyn. Wanneer ik 's ochtends in de auto stap om naar de taxatiedag toe te gaan regent het. Ik kijk naar de lucht en probeer me voor te stellen hoe we, zeg 60 personen en hun van huis meegenomen antiek, in de beperkte ruimte van het kasteel tegen een regenbui moeten beschermen en wat doe je met 100 personen met tassen vol antiek en grote schilderijlijsten.
Ter hoogte van de Nootweg houdt het op met regenen en zie ik een miniem stukje blauwe lucht. Er is hoop! Aangekomen bij het kasteel zie ik dat er al aardig wat mensen op het terras zitten te wachten, zoveel dat ik denk dat ik me in de aanvangstijd heb vergist. Het is dan vijf minuten over half elf.


Nadat de experts een plek hebben gevonden in de Gothische Kamer en de Lage Zaal ga ik proberen iedereen zo eerlijk mogelijk aan de beurt te laten komen. Al snel implodeert het nummertjessysteem. Gelukkig blijven de bezoekers, een enkeling daargelaten, rustig en vriendelijk. De sfeer op het terras is goed en gezellig, niet in de laatste plaats doordat de band Lets Jazz voor lekkere muziek zorgt en de zon maar blijft schijnen.



Op een bepaald moment is de wachttijd in de Lage Zaal (3 experts) zo lang dat ik bijna niet meer weet hoe ik dat aan de bezoekers moet verkopen en gaat de schilderijenexpert, die het eerder erg druk had, meehelpen om de wachttijd wat te verminderen. Wat kan er veel in A.H.-tassen en in tupperware dozen! De experts geven geduldig hun oordeel en blijven vriendelijk kijken naar alles wat er uit die tassen en dozen te voorschijn komt. Wat een variatie in mooie, maar ook helaas minder mooie voorwerpen.
Toen ik om ongeveer half drie naar huis ging was ik moe, maar voldaan. De taxaties gingen nog door tot vijf uur. Een geslaagde taxatiedag, voor herhaling vatbaar.



Noot: Voor de liefhebbers van statistieken (informatie van Hannie): We hebben 201 betalende bezoekers gehad met in totaal 296 te taxeren voorwerpen. Het betrof 67 schilderijen, prenten, etc., 91 objecten van keramiek en 138 varia (juwelen, zilver, glas, etc.)! Een succesdag wederom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten